نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل | iPad Mini 4
نوشته شده توسط : edbazar

یکی تبلت هایی که نسبتا قدیمی است و علیرغم اینکه مدت زمان زیادی از عرضه آن می‌گذرد همچنان آمار فروش و تقاضای بالایی دارد، تبلت iPad Mini 4 اپل محسوب می‌شود. این تبلت که محصول سال 2015 است می‌تواند این روزها یک گزینه خرید خوب برای کسانی باشند که تمایل به خرید یک آیپد دارند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را مشخص کنیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

یکی از ویژگی های مثبت اصلی محصولات اپل این است که در صورت خرید آن ها حداقل تا چندین سال می‌توانید بدون مشکل و نیاز به تعویض کردن گوشی یا تبلت خویش از آن ها استفاده کنید. به بیان دیگر اپل آنقدر سخت افزار خوبی را در موبایل و تبلت هایش به کار می‌برد که تا چندین سال آینده تمام نیازهای کاربران را برطرف خواهند کرد. یکی از تبلت های با کیفیتی که اپل در سال 2015 رونمایی کرده بود iPad Mini 4 است. این تبلت اگرچه محصول سال 2015 تلقی می‌شود اما همچنان و در سال 2020 هم می‌تواند گزینه خرید مناسبی برای خیلی از کاربران باشد!

یکی از اصلی ترین دلایلی که می‌تواند iPad Mini 4 را به گزینه خرید خوبی تبدیل کند مربوط به قیمت نسبتا مناسب آن در مقایسه با دیگر تبلت های سری آیپد اپل می‌شود. این محصول چون در سال 2015 عرضه شده، طبیعتا قیمت پایین تری دارد و مینی بودن آن هم به کاهش قیمت و هزینه نهایی دستگاه کمک می‌کند. بنابراین با خرید این تبلت شما هم در هزینه ها صرفه جویی خواهید داشت و هم می‌توانید یک آیپد اپل داشته باشید! در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل بپردازیم و مروری بر اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی آن داشته باشیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل: طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

شاید تصور کنید که چون iPad Mini 4 در سال 2015 طراحی شده بنابراین نمی‌تواند از ظاهر خوب و کیفیت ساخت مطلوبی برخوردار باشد! اما در واقع اینطور نیست و به عقیده ما این تبلت هنوز هم یکی از با کیفیت ترین تبلت های بازار خواهد بود. فریم اصلی که اپل در این تبلت بکار برده آلومینیومی است و قاب پشت دستگاه هم از همین جنس تشکیل می‌شود. خوشبختانه در بررسی آیپد مینی 4 مشخص شد که قاب پشت تبلت مقاومت خوبی در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز دارد اما اگر خیلی حساس هستید می‌توانید از گارد و کیف تبلت هم برای محافظت هرچه بیشتر از قاب iPad Mini 4 استفاده کنید. کیف های اختصاصی زیادی برای این تبلت عرضه شده و قابل خرید هستند.

 

نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل | iPad Mini 4

 

قاب پشت تبلت صیقلی است و در وسط آن لوگوی اپل حک شده و در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت تبلت هم لنز دوربین سلفی آن دیده می‌شود. پنل جلوی تبلت با نمایشگری 7.9 اینچی احاطه می‌شود که حاشیه های ضخیمی در دو لبه زیرین و فوقانی خود دارد. در بخش زیرین صفحه نمایش تبلت هم تاچ آیدی (Touch ID) آن نصب است که نقش اسکنر انگشت و دکمه هوم را ایفاء می‌کند. در بررسی آیپد مینی 4 مشخص شد که کیفیت و ثبات عملکرد تاچ آیدی iPad Mini 4 واقعا خوب است و حتی بعد از 5 سال هم بازده عالی را ارائه می‌کند.

بدنه تبلت مورد نظر ابعاد 6.1 در 134.8 در 203.2 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 299 گرم در نسخه وای فای (Wi-Fi Only) و 304 گرم در نسخه LTE می‌رسد. لازم به ذکر است که ما در بررسی آیپد مینی 4 از نسخه وای فای آنلی آن استفاده کردیم. بنابراین تبلت ابعاد بزرگی ندارد و فقط کمی از گوشی های امروزی که به نمایشگرهای بزرگ مجهز هستند ابعاد بزرگ تری را ارائه کرده است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید و با در دست گرفتن iPad Mini 4 سریعا متوجه آن خواهید شد مربوط به ضخامت ناچیز بدنه آن می‌شود که ظاهری شیک، ظریف و بسیار جالب را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد.

 

نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل | iPad Mini 4

 

اپل تبلت iPad Mini 4 را به اسپیکرهای استریوی نسبتا پرقدرتی مجهز کرده و سوکت شارژ آن هم از نوع لایتنینگ است. ضمنا تبلت مذکور از سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری هم بهره می‌برد. بنابراین کاملا مشخص است که آیپد مینی 4 اپل یک تبلت با کیفیت بوده و از ظاهر مناسبی هم برخوردار است. شاید تنها ویژگی که این روزها خیلی مورد پسند کاربران نیست و در تبلت مذکور شاهد ارائه آن هستیم مربوط به حاشیه های ضخیم لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش دستگاه باشد. در مجموع وقتی iPad Mini 4 را در دست بگیرید حس بسیار خوبی به شما منتقل خواهد شد و با توجه به اینکه یک تبلت از سری محصولات اپل را در دست گرفته‌اید کاملا حس خاص بودن به شما منتقل می‌شود، حتی اگر تبلت محصول سال 2015 باشد! بنابراین ما به این بخش نقد و بررسی آیپد مینی 4 نمره مناسبی می‌دهیم.

 

نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل: صفحه نمایش

تبلت اپل iPad Mini 4 از یک صفحه نمایش 7.9 اینچی بهره می‌برد که طبیعتا خیلی هم بزرگ نیست و منطبق با نام و نسخه محصول که مینی نامیده می‌شود طراحی شده است. پنل این صفحه نمایش از نوع IPS LCD است و رزولوشن 2048 در 1536 پیکسل توسط آن ارائه می‌شود. بدین ترتیب تراکم پیکسلی صفحه نمایش تبلت به چیزی در حدود 324 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار تراکم پیکسلی قابل قبولی برای یک تبلت مجهز به نمایشگر 7.9 اینچی خواهد بود. همانطور که قبلا هم گفتیم صفحه نمایش تبلت دو حاشیه ضخیم در بخش های فوقانی و زیرین خود دارد و طبق آمار چیزی در حدود 70.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه با صفحه نمایش آن احاطه می‌شود.

در سال 2015 که تبلت iPad Mini 4 رونمایی شد از شیشه گوریلاگلس استفاده نمی‌شد، بنابراین جای تعجبی ندارد که روی صفحه نمایش این تبلت هم شیشه ضد خش گوریلاگلس وجود نداشته باشد اما اپل یک لایه شیشه ضد خش مناسب آن دوره را روی صفحه نمایش تبلت نصب کرده که خوشبختانه مقاومت نسبی مطلوبی هم دارد. با این حال توصیه داریم برای مراقبت هرچه بیشتر از صفحه نمایش تبلت iPad Mini 4 حتما یک لایه گلس محافظ ال سی دی را روی آن نصب نمایید. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش تبلت مورد نظر چطور است؟

 

نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل | iPad Mini 4

 

در بررسی آیپد مینی 4 مشخص شد که محتوا روی صفحه نمایش تبلت اپل آیپد مینی 4 با کیفیت خوبی ارائه می‌شود. شادابی، شارپنس و کنتراست مطلوب از ویژگی هایی هستند که در نمایشگر IPS LCD تبلت آیپد مینی 4 شاهد آن ها هستیم. فراموش نکنید که تبلت iPad Mini 4 تقریبا 5 سال پیش توسط شرکت اپل رونمایی شد و ارائه کیفیت این چنینی توسط صفحه نمایش آن جالب و تحسین برانگیز محسوب می‌شود. در بررسی صورت گرفته مشخص شد که صفحه نمایش تبلت از نظر قدرت تولید روشنایی هم عملکرد خوبی دارد و با تنظیم شدت روشنایی نمایشگر آن بر روی 100 درصد می‌توانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از آن استفاده کنید.

اما اینکه تماشای ویدیو، پرسه زدن در یوتیوب یا وبگردی با اپل iPad Mini 4 چقدر لذت بخش است، بستگی به سلیقه شخصی شما و میزان ارتباطی دارد که با تبلت های مجهز به نمایشگر کوچک تر برقرار می‌کنید. صفحه نمایش تبلت مورد نظر خیلی بزرگ نیست و شاید نتواند به آن اندازه که از یک تبلت انتظار می‌رود برای تماشای فیلم و ویدیو تجربه مناسبی را به شما منتقل کند اما اگر خیلی به تبلت های با نمایشگر بزرگ علاقه نداشته باشید، عاشق آیپد مینی 4 خواهید شد. به عقیده ما با توجه به اینکه تبلت مذکور در سال 2015 عرضه شده، کیفیت صفحه نمایش آن واقعا خوب است.

 

نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

اپل از سیستم عامل انحصاری خودش یعنی iOS در آیپد و آیفون هایش خویش استفاده می‌کند و آیپد مینی 4 این شرکت هم از این قاعده مستثنا نیست. نسخه پیش فرض سیستم عامل iOS نصب شده در این تبلت iOS 9 است اما همانطور که می‌دانید پشتیبانی نرم افزاری اپل از محصولاتش فوق‌العاده بوده و در همین راستا بعد از 5 سال همچنان iPad Mini 4 تحت پشتیبانی نرم افزاری این شرکت قرار دارد و آپدیت های iOS برای آن منتشر می‌شوند. تبلت iPad Mini 4 هم به صورت OTA قابلیت دریافت جدیدترین آپدیت سیستم عامل اختصاصی که اپل برای آیپدهای عرضه کرده را دارد و کاربران این محصول قادر به استفاده از iPadOS 14 هستند.

سیستم عامل iPadOS در واقع نسخه اختصاصی تبلت های اپل است که مشابه همان iOS عمل می‌کند اما می‌توانید تجربه‌ای جامع‌تر و مطلوب تر را در حین استفاده از یک تبلت به کاربر منتقل نماید. در بررسی آیپد مینی 4 مشخص شد که خوشبختانه بستر نرم افزاری تبلت حتی بعد از آپدیت به iPadOS 14 هم ثبات عملکرد خوبی دارد. البته مدعی نمی‌شویم که هیچ لگ و تاخیری در عملکرد تبلت نمایان نمی‌شود چون این مسئله واقعیت ندارد. گاها حتی در حین استفاده از اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و غیره هم ممکن است با لگ و تاخیرهایی رو به رو شوید اما شدت این تاخیر و لگ ها چندان زیاد نیست و خیلی زود ثبات نرم افزاری تبلت بازیابی می‌شود.

 

نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل | iPad Mini 4

 

بنابراین یکی از ویژگی های خوب تبلت iPad Mini 4 مربوط به سیستم عامل اختصاصی آن و پشتیبانی نرم افزاری عالی می‌شود که از سمت اپل برای تبلت ارائه شده است. این پشتیبانی نرم افزاری احتمالا تا چند سال آتی هم ادامه پیدا می‌کند. ما در بررسی آیپد مینی 4 متوجه شدیم که ثبات عملکرد بستر نرم افزاری تبلت در مواقعی که حافظه داخلی آن رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند، افت بیشتری خواهد داشت بنابراین اگر می‌خواهید بازده عالی از تبلت مذکور دریافت کنید بهتر است از پر شدن حافظه آن جلوگیری به عمل آورید. با در نظر گرفتن این مسئله برای انجام کارهای عادی روزمره با تبلت iPad Mini 4 به هیچ مشکلی برخورد نخواهید کرد و تبلت به راحتی نیازهای اصلی شما را برطرف می‌کند.

 

نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل: پردازنده، رم و حافظه داخلی

تراشه Apple A8 در قلب تبلت آیپد مینی 4 بکار رفته است. این تراشه محصول سال 2015 بوده و طی فرآیند 20 نانومتری تولید می‌شود. تراشه A8 در سال 2015 یک تراشه فوق قدرتمند تلقی می‌شد اما در مقایسه با تراشه های امروزی که در گوشی های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند کاملا سطح کیفی معمولی را ارائه می‌کند. این تراشه از دو هسته پردازشگر مرکزی با نام Typhoon و فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز بهره می‌برد و پردازنده گرافیکی PowerVR GX6450 هم به عنوان واحد پردازشگر گرافیکی در آن بکار گرفته شده است. تبلت اپل iPad Mini 4 از رم 2 گیگابایتی بهره می‌برد و از نظر حافظه داخلی شامل نسخه های 16، 32، 64 و 128 گیگابایتی می‌شود که هیچ یک از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند.

قبل از هر چیز باید بگوییم که ما در بررسی آیپد مینی 4 از نسخه مجهز به حافظه داخلی 128 گیگابایتی آن استفاده کردیم و توصیه داریم که شما هم در حین خرید این تبلت تا حد امکان نسخه 128 گیگابایتی یا 64 گیگابایتی آن را خریداری کنید، چون همانطور که در بخش قبل گفتیم پر شدن حافظه تبلت iPad Mini 4 مستقیما می‌تواند روی ثبات عملکرد بستر نرم افزاری آن و تجربه کاربری که دستگاه برایتان به ارمغان می‌آورد تاثیرگذار باشد. پس با در نظر گرفتن این مسئله که تبلت آیپد مینی 4 محصول سال 2015 است، نباید خیلی انتظارات بالایی از آن داشته باشیم!

 

نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل | iPad Mini 4

 

ما برای بررسی قدرت عملکرد تبلت مذکور بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را روی آن نصب و برای مدت زمان 10 دقیقه اجرا کردیم. خوشبختانه تبلت از پس اجرای این گیم جذاب با تنظیمات گرافیکی متوسط بر آمد اما در چند دقیقه انتهایی اجرای بازی کمی افت فریم قابل رویت بود. همچنین بعد از اجرای بازی و خروج از آن هم چند ثانیه در عملکرد بستر نرم افزاری تبلت تاخیرهایی مشاهده شد که مشخص می‌کردند بستر سخت افزاری دستگاه و به ویژه رم و پردازنده آن به شدت تحت فشار قرار دارند. بنابراین اگر یک نتیجه‌گیری کلی از این بخش بررسی آیپد مینی 4 داشته باشیم باید بگوییم که تبلت مورد نظر برای انجام گیم و بازی کردن خیلی مناسب نیست و بهتر است روی آن فقط به عنوان تبلتی حساب باز کنید که از پس انجام کارهای روزمره بر می‌آید.

 

نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل: دوربین اصلی و سلفی

طبیعتا در طراحی و تولید تبلت ها به کیفیت عملکرد دوربین خیلی اهمیت داده نمی‌شود اما اپل سعی داشته که در سال 2015 دوربین خوبی را در iPad Mini 4 بکار ببرد. دوربین اصلی این تبلت از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار و hDR و ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 30 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. در بررسی آیپد مینی 4 مشخص شد که این لنز دوربین کیفیت عکسبرداری قابل قبولی دارد. یعنی اگر در نظر بگیرید که تبلت مورد نظر محصول سال 2015 است و به عنوان یک تبلت روانه بازار شده، کیفیت عملکرد دوربین اصلی آن بی‌شک رضایت بخش خواهد بود اما طبیعتا اگر انتظارات بالایی از آن داشته باشید ناامید می‌شوید.

در بررسی ما مشخص شد که دوربین اصلی iPad Mini 4 در محیط های با نور خوب عکس های مطلوبی ضبط می‌کند اما کیفیت عملکرد آن در محیط های با نور ضعیف به طرز قابل ملاحظه‌ای افت خواهد کرد. در اینگونه مواقع نویزهای زیادی در تصویر ضبط شده نمایان می‌شود. بنابراین در مجموع خیلی روی کیفیت عملکرد دوربین تبلت حساب باز نکنید و فقط در محیط های با نور خوب از آن برای ضبط عکس استفاده نمایید تا به بهترین بازده دست یابید. در سمت مقابل دوربین سلفی تبلت اپل iPad Mini 4 از یک لنز 1.2 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت HRD و ضبط ویدیو های اچ دی با نرخ 30 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند.

 

نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل | iPad Mini 4

 

طبیعتا قابلیت هایی مثل عکسبرداری پرتره توسط دوربین اصلی و سلفی تبلت مورد نظر قابل پشتیبانی نیستند. در بررسی آیپد مینی 4 مشخص شد که دوربین سلفی دستگاه در محیط های با نور مناسب عکس های کاملا معمولی ضبط خواهد کرد و در محیط های با نور کم هم اصلا کیفیت مطلوبی ندارد. بنابراین در مجموع نباید خیلی روی کیفیت عملکرد دوربین سلفی تبلت حساب باز کنید. این لنز دوربین بیشتر فقط برای شرایطی به کار رفته که کاربران بخواهند تماس تصویری از طریق واتساپ، تلگرام و غیره برقرار کنند. در مجموع دوربین های iPad Mini 4 کاملا معمولی هستند و کیفیت خیلی بالایی برای عکسبرداری ندارند.

 

باتری و شارژدهی

برای تامین انرژی مورد نیاز تبلت اپل آیپد مینی 4 از یک باتری 5124 میلی آمپر ساعتی نوع لیتیوم یونی استفاده شده که انتظار داریم بازده کاملا معمولی داشته باشد. در بررسی تبلت هم مشخص شد که ضمن یک مرتبه فول شارژ باتری آن تقریبا می‌توان 1 الی 1.5 روز از دستگاه استفاده نرمال به عمل آورد. در صورتی که به اجرای گیم در تبلت بپردازید، سرعت خالی شدن شارژ باتری آن به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است 1 روز را به عنوان میانگین قدرت شارژدهی باتری تبلت iPad Mini 4 در نظر بگیریم. اما برای فول شارژ باتری این تبلت چه مقدار زمان لازم است؟

متاسفانه iPad Mini 4 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین شارژ شدن باتری 5124 میلی آمپر ساعتی آن به مراتب زمانگیر خواهد بود. در بررسی آیپد مینی 4 مشخص شد که برای فول شارژ باتری این تبلت با استفاده از شارژر اورجینال دستگاه تقریبا باید مدت زمانی در حدود 160 دقیقه صرف شود. بنابراین قدرت شارژدهی باتری تبلت متوسط است و سرعت شارژ مجدد باتری آن هم ضعیف خواهد بود.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی آیپد مینی 4 اپل پرداختیم. این تبلت که محصول سال 2015 میلادی شرکت اپل است همچنان می‌تواند گزینه خرید خوبی برای کاربران باشد، چون هم از سری محصولات شرکت اپل بوده و کیفیت مطلوبی دارد و هم قیمت نسبتا مناسبی در مقایسه با دیگر تبلت های این شرکت ارائه می‌کند. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی تبلت iPad Mini 4 اپل به شرحی است که در ادامه عنوان می‌کنیم.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • بدنه باریک و زیبا
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • پشتیبانی نرم افزاری عالی
  • قیمت مناسب نسبت به دیگر تبلت های اپل

 

نقاط ضعف:

  • قدیمی بودن تراشه
  • سرعت شارژ پایین باتری




:: برچسب‌ها: apple ipad mini 4 , خرید آیپد مینی 4 , بررسی iPad Mini 4 , خرید iPad Mini 4 , قیمت iPad Mini 4 ,
:: بازدید از این مطلب : 375
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: